SURAT AL MULK (1-5)



Assalamu'alaikum wa rahmatullah wa barakatuh
Allah Ta'ala berfirman dalam Surat Al-Mulk 1 - 5:


"Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, 

Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun, 

Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang? 

Kemudian pandanglah sekali lagi niscaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itupun dalam keadaan payah. 


Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat-alat pelempar syaitan, dan Kami sediakan bagi mereka siksa neraka yang menyala-nyala." 

(Maha benar Allah dengan segala firman-Nya)

GAMBARAN SECARA RINGKAS:


Surat Al-Mulk merupakan surah Makiyyah. Ciri-ciri khas dari Surat-surat Makiyyah:

- Memperkatakan persoalan menegakkan aqidah terhadap Allah, wahyu dan hari Akhirat dan mungkin konsep yang terbit dari aqidah ini, yaitu 'alam wujud dan hubungannya dengan pencipta-Nya.


- Memperkenalkan Allah dengan pengenalan yang jelas yang membuat kesadaran terhadap Allah itu hidup di dalam hati, yang mempengaruhi, mengarahkan dan menimbulkan perasaan-perasaan yang sesuai bagi seorang hamba yang menghadapkan wajahnya kepada Allah.


- Memperkenalkan adap sopan santun hamba dengan Allah dan memperkenalkan nilai-nilai dan ukuran-ukuran yang harus digunakan oleh orang Islam dalam menilai segala sesuatu, peristiwa-peristiwa dan individu-individu.


Surat Al-Mulk ini merupakan contoh yang tepat surat Makiyyah dengan segala ciri khasnya. Surat AL-Mulk memjelaskan persoalan menegakkan satu kefahaman baru terhadap 'alam al-wujud dan hubungannya dengan pencipta-Nya. Satu kefahaman yang amat luas yang melewati alam bumi yang sempit dan ruang dunia yang terbatas dan menjangkau ke alam langit dan alam hidup di Akhirat. Di samping itu, Surat Al-Mulk juga menjangkau makhluq-makhluq selain manusia di alam bumi seperti jin dan burung-burung, dan makhluq-makhluq di alam akherat seperti neraka dan penjaga-penjaganya, juga ke alam ghaib yang yang terikat dengan hati dan perasaan manusia. Dengan ikatan itu hati dan perasaan manusia tidaklah semata-mata tertumpu sepenuhnya kepada kehidupan yang dhohir di bumi ini saja.


Begitu juga surat ini merangsang hati manusia supaya memerhatikan dan meneliti kejadian yang serba tersegam di hadapan dan di dalam kehidupan kita sehari-hari dan di dalam tubuh kita sendri dan sebagainya dari kejadian yang dilalui dengan hati yang lalai.

==============================
bersambung insya Allah .........

PERSPEKTIF DAN TAFSIR DARI AYAT 1-5:

Wabillahi Taufiq wal hidayah
Wassalamu'alaikum wa rahmatullah wa barakatuh

No comments: